Fem tips til SEO-succes
SEO er søgemaskineoptimering, der ikke er så svært, som det lyder.
Det er ikke så svært, når man først får det lært. Det er teksten fra en kendt Krummerne sang, men også en sætning, der rammer plet på arbejdet med SEO. Sangen fortsætter: … og så tælle til ti, og så får man alt det, man kan li’, hvilket også er passende på SEO-disciplinen. SEO skaber nemlig ikke resultater med det samme men over tid, og så får man til gengæld også fuld valuta for sit arbejde.
Som lovet får du her fem tips til at kickstarte din SEO og opbygge en attraktiv placering på Google, så dine kunder finder dig, når de søger efter ydelser som dine.
Fem tips til at komme i gang og få succes med SEO:
1. Find det primære søgeord teksten skal indeholde
Søgeordet er det primære ord, teksten skal udspringe fra. Du kan lave en søgeordsanalyse med hjælp fra Googles Søgeordsplanlægning, som du finder på din Google Ads konto. Vælg et søgeord, som passer specifikt til det emne, du vil skrive om.
2. Skriv en tekst på minimum 300 ord, hvor søgeordet indgår ca. fem gange
Kunsten ved SEO-tekster er at finde en balance mellem for meget og for lidt brug af søgeord. Det vigtigste er, at din tekst er læsevenlig for dine brugere og ikke plastret til med dit søgeord. Omvendt skal teksten også indholde ordet nok gange til, at Google giver teksten point. Hvis du på en tekst af 300 ord bruger dit søgeord ca. fem gange, så harmonerer det meget godt med både brugeren og Google.
3. Brug søgeordet i overskriften — gerne først i sætningen
Få dit søgeord så langt op i teksten som muligt, så Google får øje på det med det samme. Et godt sted at starte er i overskriften. Husk, at det igen skal give mening for læseren, og at overskriften skal være appetitlig og dækkende for indholdet. Du indikerer, at det er en overskrift ved at vælge tekstformaterne H1 eller som minimum H2 på din titel, der hvor du lægger teksten online.
4. Brug 1-2 mellemrubrikker, hvor søgeordet indgår
Det er altid en god ide at dele din tekst op i bidder. Det gør den mere læsevenlig, og det kan Google godt lide. Din tekst på 300 ord bør som minimum have een mellemrubrik, og her skal du bruge søgeordet — eller et andet ord, som har en tæt relation til det.
5. Benyt relevante links i teksten
Google klapper i hænderne, når du formår at guide læseren rundt på din side eller eksterne sider – når det giver mening. Brug links til at navigere din læser rundt til mere relevant indhold om emnet. Det giver point på Google-kontoen.
Når du føler dig godt hjemme i disse fem tips, kan du dykke dybere ned i SEO-hulen. Der findes mange flere tiltag, som er værd at optimere for at sikre sig den gode plads på side 1.
Kickstart SEO med Google Ads
Er det svært at tælle til ti og vente på bundlinjeresultatet med SEO? Så kan du sætte skub i resultaterne med betalt annoncering. Google Ads er et annonceværktøj, som spiller godt sammen med SEO-disciplinen.
Her kan du læse mere om synlighed via Google Ads.
SEO er ikke noget quick fix, og der går lang tid, før man kan måle resultatet på bundlinjen.
Bruger du Google Ads sammen med dit SEO-arbejde er du sikret synlighed her og nu blandt de kunder, som søger specifikt efter det, din virksomhed tilbyder. Når SEO og Ads harmonerer, opnår du en høj status hos Google.