Undgår du at kommunikere "grønne" tiltag?
Tøver din virksomhed med at kommunikere om de grønne indsatser, fordi du er bange for at blive anklaget for greenwashing?
-
Greenwashing eller greenhushing?
Tøver din virksomhed med at kommunikere om de grønne indsatser, fordi du er bange for at blive anklaget for greenwashing? Så udnytter du ikke de fordele, I kan opnå ved at fortælle om reelle og dokumenterede initiativer på ESG-området, både internt, til samarbejdspartnere og til nuværende og potentielle kunder.
-
Sig det, du kan dokumentere
Der er stor forskel på at have ‘grønne budskaber’ og så at fortælle om de bæredygtige tiltag, I har foretaget.
For at kunne kalde din virksomhed bæredygtig kræver det, ifølge Forbrugerombudsmanden, at du ikke belaster jordens ressourcer på en sådan måde, at de bruges op til de kommende generationer. Det er i praksis meget svært at leve op til, endsige dokumentere.
Indholdet i din kommunikation skal derfor udvikles fra markedsføring, der handler om “køb vores produkt, fordi det er grønt”, til at fortælle om, hvordan I som virksomhed kan hjælpe forbrugeren/kunden med at agere mere klimavenligt. Gøre det nemt for kunden at træffe det klimavenlige valg, reducere sit forbrug og tage del i en cirkulære økonomi. De fleste vil gerne træffe flere grønne valg, hvis det bare ikke er alt for besværligt.
Dine ESG-initiativer skal omsættes til kommunikation, der virker, og som rimelig hurtigt kan bruges i hverdagen. Du skal fortælle om, hvordan virksomheden bidrager med en reel indsats i den grønne omstilling.
-
Få strategisk hjælp
Vi arbejder selv i Mercatus systematisk med at forstå de samfundsmæssige udfordringer, der er væsentlige for en virksomhed som vores. Vi har gennemført et forløb, hvor vi har fået klarlagt vores klimaaftryk i en klimarapport. Bagefter har vi sammen med en rådgiver udarbejdet en ESG handlingsplan for de kommende tre år.
Nu er vores ambition af være blandt de førende kommunikationsbureauer i Østjylland med fokus på ESG-rådgivning og kampagneudvikling.
Derfor kan vi hjælpe dig med at forme budskabet om jeres “grønne” initiativer og rådgive dig i, hvordan du bedst kommunikerer om din virksomheds sociale og lokale engagement. Det vigtigste er at sikre, at kommunikationen har et strategisk ankerpunkt og i sidste ende støtter op om de mål, du har sat.
Vi sørger for, at den kommunikation, vi sammen udvikler, overholder Forbrugerombudsmandens regelsæt for virksomheder om miljømarkedsføring. Vi indarbejder de relevante og meningsfulde budskaber i din kernefortælling og daglige kommunikation på tværs af kanaler og målgrupper. På den måde kan vi fortælle om, hvordan I tager ansvar for den kommende generation af både kunder og medarbejdere, som har den grønne, sociale dagsorden som topprioritet.