Regler for Facebook-konkurrencer

Mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook hver eneste dag – uden at kende reglerne Dét kan koste dyrt!

Kender du reglerne for, hvad du må og ikke må, når du på vegne af din virksomhed laver konkurrencer på sociale medier?

Vi samler her reglerne ift. den danske markedsføringslovgivning, samt et par gode råd til dine konkurrencer på Facebook og Instagram.

Når man som virksomhed er til stede på sociale medier som fx Facebook og Instagram, får man adgang til en lang række værktøjer og muligheder til at komme i kontakt med kunder og potentielle kunder. Men bare fordi funktionerne er lettilgængelige, betyder det ikke nødvendigvis, at de er lovlige at anvende i Danmark.

Markedsføringsloven §10, stk. 1 siger, at erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, med mindre den pågældende har givet samtykke hertil. Det betyder altså, at man som forbruger/bruger selv skal kunne vælge, hvem man vil modtage eksempelvis notifikationer på sociale medier fra, samt at virksomheder heller ikke må få andre til at sende notifikationer på deres vegne.

Du må gerne kræve, at deltagerne skal:

  • “Synes godt om” din sides opslag.
  • “Synes godt om”/Følge din side.
  • Kommentere din sides opslag.
  • Sende en besked direkte til din side.

Du må IKKE kræve, at deltagerne skal:

  • Tagge dem selv eller deres venner.
  • Dele din sides opslag.
  • Dele din side.

Du må heller ikke udlodde ekstra præmier, når din side opnår et bestemt antal følgere, ligesom du ikke må bruge Facebooks funktion til at invitere brugere til at synes godt om din side. 

Vær kreativ! Sådan må du gerne formulere dig…

Selvom du ikke må kræve, at brugerne skal tagge deres venner, må du gerne opfordre dem til at gøre det. Du må fx gerne skrive:
“Tag gerne dine to bedste venner, du vil dele præmien med. Dette er ikke et krav, men vi bliver glade, hvis du viser vores konkurrence til dine venner.”

Du må også gerne være lidt kreativ, når du formulerer dig – så længe du overholder reglerne. Du må fx gerne spørge brugerne i dit konkurrenceopslag:
“Hvem vil du dele præmien med, hvis du vinder?”

Her forlanger du ikke, at de skal tagge deres venner. De vælger selv, om de vil skrive fx “min bedste veninde” eller om de vil tagge hende. Hvis de tagger personen, bryder du ikke reglerne om spam.

Tænk dig om, før du laver en konkurrence

Selvom om du gerne må bede deltagerne om at “synes godt om” din side, så er det ikke altid fordelagtigt for dig. For det første kan du ikke se, om vinderen faktisk følger din side, hvorfor kravet bliver ligegyldigt. Værst er det, at konkurrencer med populære præmier giver dig mange følgere, som ikke er relevante for din virksomhed, og de vil ikke engagere sig i dit indhold. Det synes algoritmen på Facebook ikke om, og du kan risikere, at din organiske rækkevidde bliver nedgraderet. Øv!

Brug i stedet konkurrencen strategisk:

  1. Få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  2. Sørg for, at præmien har noget med din virksomhed at gøre.
  3. Skab interesse og kendskab til et nyt produkt eller en ny ydelse.
  4. Udlod en lokal konkurrence, der får lokale til at interessere sig for din virksomhed.
  5. Brug konkurrencen til at få hjælp af og engagere din målgruppe. Bed dem fx om hjælp til at finde på et slogan eller et produktnavn – eller spørg om deres mening.
  6. Få dem til at finde deres yndlingsprodukt på din hjemmeside og linke dertil i kommentarfeltet.
  7. Få brugerne til at kommentere med eller sende et billede, hvor de bruger dit produkt.
  8. Brug deltagerens interaktion til at lave re-marketing eller kopimålgrupper. 

Husk både den danske lovgivning og Facebooks regler

Når du laver konkurrencer på Facebook, er det ikke kun den danske markedsføringslovgivning, du skal overholde, men også Facebooks.
Det er vigtigt, at du understreger, at din konkurrence på ingen måde er støttet, administeret af eller forbundet med Facebook.

Du kan eksempelvis skrive i bunden af dit opslag:
“Denne konkurrence ikke er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook. Konkurrencen er udelukkende udbudt af [virksomhedsnavn]”

Du kan læse Facebooks officielle konkurrence regler her

Herudover skal du i følge den danske markedsføringslov oplyse brugerne om følgende oplysninger:

  • Aldersmæssige eller geografiske begrænsninger for at deltage i konkurrencen.
  • Hvor mange præmier, der indgår i konkurrencen.
  • Den samlede værdi af præmien.
  • Hvordan du finder vinderen.
  • Tidspunkt for hvornår du udtrækker vinderen.
  • Hvor og hvornår vinderens navn bliver offentliggjort.
  • Betingelser for levering, afhentning og eventuel forældelse af præmien.

Gammel vin på nye flasker

Det er ikke noget nyt, at virksomheder ikke må stille krav til konkurrencedeltagerne om, at de skal tagge andre Facebook-brugere, men Forbrugerombudsmanden har anmeldt endnu en virksomhed til politiet. Det kan du læse mere om her

Det er ikke kun straffen fra Facebook eller Forbrugerombudsmanden, der kan koste dyrt, men også den irritation, konkurrencen påfører dine kunder og potentielle kunder, samt det de associerer dit brand med efterfølgende.

Hvis du er i tvivl om, hvornår du må sende elektronisk post ud, så kan du her læse Forbrugerombudsmandens spamvejledning

VELKOMMEN

til Mercatus

Mangler du en troværdig samarbejdspartner, der kan løfte din markedsføring, visuelle kommunikation og online identitet?

Så er du kommet til det rette kommunikationsbureau. Vi har næsten alle kompetencer i huset, så vi sammen kan få udviklet en strategi for, hvordan du kommer i dialog med dine målgrupper. Vi har stor erfaring i at skabe indhold for vores kunder, som lever op til de målsætninger, vi sammen har aftalt.

Vores vision er at skabe enkel kommunikation, der rammer plet hos din målgruppe – både online og offline.

Kontakt os allerede i dag, hvis du har spørgsmål eller for en uforpligtende samtale.

 

Vi vil skabe kommunikation, der opfattes enkelt

Sådan undgår du "Falske kommentarer"

Oplever du også "Falske kommentarer" på dine Facebook konkurrencer? Her er din step-by-step guide til at sikre troværdigheden på dine Facebook opslag.
Læs mere her
Af:

Google Analytics update

Der har været megen snak ifht. om Google Analytics vil blive lovlig igen. EU Kommisionen har godkendt en aftale, som sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau af personfølsomme oplysninger mellem EU og USA. Men er det godt nok?
Læs mere her

PR

PR
Giv plads til de positive historier. Vi hjælper dine historier ud i mediebilledet.
Få historien ud

Google

Google Ads
80-90 % af forbrugerne starter deres købsrejse på Google. Vi er Google Partner.
Bliv synlig

Palle Mikkelsen

Partner & direktør

Mail: palle@mercatus.dk
Tlf.: 2810 2044

Ledelse & økonomi
Salg & markedsføring
Kommunikationsrådgivning
Lær Palle at kende

Hjemmeside

Hjemmeside
Din online hoveddør til din virksomhed. Vi hjælper dig til en hjemmeside, der giver udbytte for dig og dine besøgende.
Opdater din hjemmeside

Strategi

Digital mediestrategi
Med en kommunikationsstrategi har du det rette redskab til at prioritere dine medievalg. Lad os hjælpe dig.
Få rådgivning her

Visuel identitet

Visuel identitet
Vi hjælper dig med at skabe sammenhæng mellem din virksomhed og dens visuelle identitet.
Vær genkendelig

Lars Chalmer Rasmussen

Partner

Mail: lars@mercatus.dk
Tlf.: 4051 0619

Tekst & koncept
Kommunikationsrådgivning
Lær Lars at kende
Af: Palle Mikkelsen

Undgår du at kommunikere "grønne" tiltag?

Tøver din virksomhed med at kommunikere om de grønne indsatser, fordi du er bange for at blive anklaget for greenwashing?
Læs mere her

Erhverv Djursland – september 2024

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Sociale medier

Sociale medier
Vi hjælper dig med at skabe overblikket og det gode indhold på de relevante sociale medier.
Få overblikket

Jens Sandberg Nikolajsen

Partner & kreativ chef

Mail: jens@mercatus.dk
Tlf.: 4050 0619

Tekst
Grafisk design
Koncept & strategi
Lær Jens at kende

Print

Tryksager
Tænk print ind i din kommunikation – print supplerer din digitale tilstedeværelse godt.
Design dit print
Analytics
Af: Simone Tipsmark

Gør dig selv en tjeneste: Skift til Google Analytics 4 i dag

Det nye Google Analytics 4 (GA4) er en game changer. Det er den nyeste generation af Googles trackingværktøj, der giver dig en unik mulighed for, at få en dybere indsigt i din målgruppes adfærd.
Læs hvorfor her
Af:

5 gode råd til online sikkerhed

Vi guider dig til at optimere din sikkerhed online.
Læs mere her

Emailmarkedsføring

Email marketing
Vi hjælper dig med opsætning, leads, kampagneplan, automation og indhold.
Send fængende mails

Videoproduktion

Videoproduktion
Brug video til at formidle godt indhold – levende og overbevisende. Vi laver din video klar til sociale medier og hjemmeside.
Producer en video

Google Ads

Læs om hvordan Benny Hammer fik opsat en Google Ads-kampagne, hvor han fik udsolgt alt på rekordtid og fik sin investering 44 gange igen.
Se vores løsning

Simone Tipsmark

Partner & digital marketingchef

Mail: simone@mercatus.dk
Tlf.: 4018 0980

Strategi & tekst
Google Ads & SEO
Kommunikationsrådgivning
SoMe indhold & annoncering
Lær Simone at kende
AI
Af:

Bliver din assistent digital?

Hvad er det fedeste ved AI? Og hvad kan man bruge det til? Bliv klogere på hvad du kan bruge AI til i din hverdag, i marketing/tech branchen.
Bliv klogere på AI værktøjet
Af:

3 elementer til din markedsføring

Når der skal laves content til dine digitale medier, så er det værd at have nedenstående 3 ting med i overvejelserne.
Læs mere her

Peter Chr. Bühlmann Jensen

Bestyrelsesformand

Mail: peter@mercatus.dk
Mobil: 4057 3233

Bestyrelsesformand
Lær Peter at kende

Regler for Facebook-konkurrencer

Mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook hver eneste dag – uden at kende reglerne. Dét kan koste dyrt!

Kender du reglerne for, hvad du må og ikke må, når du på vegne af din virksomhed laver konkurrencer på sociale medier?
Læs med her
Af: Palle Mikkelsen

Pas på faldgruber med markedsføring om bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny kvikguide til virksomheder om grøn markedsføring. Den hjælper dig til at overholde markedsføringsloven.
Læs blog
video

4 eksempler på video til din online markedsføring

Et billede siger mere end 1000 ord, men en video viser det! Vi giver dig her fire typer af video, du kan gå i gang med at lave.
Se eksemplerne her

Facebook Business Manager (2019-guide)

Har du en virksomhedsside på Facebook, som du gerne vil adskille fra din private profil? Og vil du gerne begynde at oprette Facebook annoncer?

Så er du kommet til den rette guide.
Få din guide her

Rasmus Bække Rasborg

Foto- og videomedarbejder

Mail: rasmus@mercatus.dk
Tlf.: 8630 0619

Foto
Videoproduktion
Redigering
Drone
Lær Rasmus at kende

Slet ikke opslag på Facebook

Gamle opslag er nyttig viden til fremtidige opslag. Derfor skal du ikke slette opslag på Facebook – men opdatere dem.
Læs hvorfor her

Digital mediestrategi – hjemmeside – sociale medier

Ejendomsmæglerfirmaet John Frandsen fik formuleret en digital mediestrategi, der efterfølgende resulterede i en redesignet hjemmeside og aktiv tilstedeværelse på sociale medier.
Se vores løsning

Forstå dit behov for SEO på 2 minutter

SEO, hvad er det nu lige det er? Sidder du måske og tænker. Det skal skal jeg forklare dig og her får du også grunden til, at du skal i gang med det nu.
Bliv klogere på SEO

Kenneth Lykke Pedersen

Senior web konsulent og grafisk designer

Mail: kenneth@mercatus.dk
Tlf.: 3170 6226

IT
Grafisk design
Webdesign & kodning
Lær Kenneth at kende

En YouTube-kanal samler din kommunikation

YouTube sidder på en kæmpe andel af alle videoer, der afspilles online. Som virksomhed er det et oplagt medie til markedsføring. Læs her, hvorfor du skal have en YouTube-kanal.
Bliv klogere på YouTube

8 typer opslag du bør dele på sociale medier

Hvis du er en af de virksomheder, der klogt har kastet sig ud i universet af sociale medier, så har du sikkert oplevet, at det kan være svært at holde fokus på, hvad der er et godt opslag. Her får du en lille huskeliste med nogle af de former for opslag, der gavner dig.
Se de 8 typer her

Derfor skal din virksomhed have en blog

En blog kan brande repræsentanter fra din virksomhed som eksperter. På en blog skal det ikke handle om at sælge, men om at vise autoritet på et ekspertområde.
Læs blogindlægget her

Mercatus Reklamebureau udvider ejerkredsen

Som led i et glidende generationskifte har de to stiftere og ejere af Mercatus Reklamebureau A/S optaget Palle Mikkelsen som partner og medejer af virksomheden.
Læs mere her

Sådan laver du undertekster til din Facebook-video

Det er ikke længere nok at skabe godt video indhold på Facebook. I dag ser de fleste brugere videoer uden lyd og derfor skal du lave undertekster.
Læs mere

Content marketing: Engagér med godt indhold

Vi bliver alle mødt af adskillige reklamer hver dag – både online og offline. Der er kamp om at blive set, lagt mærke til og ikke mindst give folk lyst til at reagere på reklamerne.
Læs mere om content marketing

Fortæl bedre historier med personas

Har du svært ved at konkretisere din målgruppe? Dyk ned i arbejdet med personas, der giver dig overblik og vigtig viden om din målgruppe.
Læs mere om personas

Få fem tips til SEO-succes

SEO betyder søgemaskineoptimering og er langt fra så kryptisk, som det lyder.
Læs blog

Design af hjemmeside

Vi hjalp Norddjurs Skoletjeneste med en opdatering og nyt design af hjemmesiden.
Se vores løsning

Erhvervspraktik hos Mercatus

Vi har haft fornøjelsen af at have Rebekka i erhvervspraktik her på bureauet. Læs hendes indlæg om, hvordan det har været at være hos Mercatus.
Læs blogindlæg

Facebook workshop

Med udgangspunkt i Grenaa Idrætscenters ønske om at blive bedre til at skrive opslag til Facebook, lavede vi en skræddersyet workshop på tre timer.
Læs mere om workshoppen

Erhverv Djursland – oktober 2024

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Skriv den gode pressemeddelelse

Vil du have dine historier i medierne, er pressemeddelelsen dit effektive våben. Få her syv gode råd til, hvordan du kan skrive den gode pressemeddelelse.
Læs blog

Arbejdstilsynet har givet os en Grøn Smiley

Kodning og design af hjemmeside

Fregat Fiskeeksport A/S fik kodet og designet en ny hjemmeside med fokus på to forskellige målgrupper.
Se vores løsning

Digital mediestrategi - ny hjemmeside - nyheder på hjemmeside - Facebook - LinkedIn

Ålsrode Smede- & Maskinfabrik havde et ønske om en mere interaktiv hjemmeside og en skarpere onlineprofil. En digital mediestrategi hjalp dem i gang med netop det.
Se vores løsning

Erhverv Djursland – november 2024

Om Erhverv Djursland Læs vores magasin

Derfor skal du installere en Facebook-pixel nu

Arbejder du professionelt med Facebook? Så er det på tide at få installeret en Facebook-pixel, så chefen også kan se værdien af dit arbejde.
Læs mere om Facebook-pixlen

Rebecca Werther Tækker

Kommunikationsrådgiver

Mail: rebecca@mercatus.dk
Tlf.: 3170 5469

Strategi & tekst
Google Ads
E-mail Marketing
Kommunikationsrådgivning
SoMe indhold & annoncering
Lær Rebecca at kende

Find dine fakturaer og betalingsoplysninger på Facebook

Er du ligesom mange andre virksomheder begyndt at annoncere på Facebook? Så kan det være lidt svært at få et overblik over dine betalinger. Find dem nemt med denne guide.
Følg guiden her

Else Brask

Medierådgiver

Mail: else@mercatus.dk
Tlf.: 3147 6430

Salg & Service
Kommunikationsrådgivning
Rådgivning i ESG-kommunikation
Lær Else at kende

Facebook workshop

Vi har afholdt en skræddersyet workshop for AquaDjurs med konkrete værktøjer, som har gjort dem i stand til at administrere deres egen virksomhedsside. Læs om vores Facebook workshop for AquaDjurs her.
Læs mere om workshoppen her

Sådan forebygger du en shitstorm

En shitstorm rammer nogle gange landet med orkanstyrke. Men du kan faktisk gøre noget for at forebygge en shitstorm mod din virksomhed. Vi giver dig råd med på vejen her.
Forebyg shitstorms her

Ny hjemmeside og aktiv på Facebook

Grenaa-Anholt Færgefart får flere bookinger og øget engagement fra turister og lokale gennem Facebook og en ny, overskuelig hjemmeside.
Se vores løsning

Design af kortstandere

Norddjurs Kommune har fået fremstillet nye kortstandere i Grenaa skov- og hedeområder samt i Porsebakkerne ved Auning. De indeholder både opdaterede og nytegnede kort, omtale af områderne samt fotografier.
Se vores løsning

Forsøg med 4-dages arbejdsuge

Kortere arbejdsuge. Bedre trivsel i teamet. Bedre bundlinje. Det går vi efter i Mercatus, hvor vi efter nytår søsatte et forsøg med 4-dages arbejdsuge med fast fridag om fredagen, i første omgang frem til påske.
Læs mere her

Haakon Rønnow Petersen

Journalist

Mail: haakon@mercatus.dk
Tlf.: 2745 9140

Erhverv Djursland
RandersBiz
Ad hoc
Lær Haakon at kende
Af: Palle Mikkelsen

En kommunikationsstrategi viser vejen

Det er en kunst at finde ud af, hvor og hvordan din virksomhed skal være til stede online og offline. Det er blevet nemmere og derfor sværere at nå ud til dine målgrupper.
Læs blog

Bliv synlig på Google med Ads

Bliver du væk i mængden, når folk søger efter dig på Google? Så skal du give dig i kast med Ads, der giver dig mulighed for at blive vist foran dine konkurrenter.
Læs mere

Digital mediestrategi - nyheder på hjemmesiden - Facebook - nyhedsbrev

Grenaa Varmeværk ønskede at blive skarpere på deres eksterne kommunikation, og skabe en mere personlig og dialogsøgende relation til deres forbrugere.
Det fik de gennem en digital mediestrategi.
Se vores løsning

Kom nemt i gang med mobilvideo

Vi hører det tit – video er stort! Men hvordan gør man? Få et par tips her til, hvad du skal huske, når du skal i gang med at lave mobilvideoer.
Få gode tips her