Regler for Facebook-konkurrencer
Mange virksomheder laver konkurrencer på Facebook hver eneste dag – uden at kende reglerne Dét kan koste dyrt!
Kender du reglerne for, hvad du må og ikke må, når du på vegne af din virksomhed laver konkurrencer på sociale medier?
Vi samler her reglerne ift. den danske markedsføringslovgivning, samt et par gode råd til dine konkurrencer på Facebook og Instagram.
Når man som virksomhed er til stede på sociale medier som fx Facebook og Instagram, får man adgang til en lang række værktøjer og muligheder til at komme i kontakt med kunder og potentielle kunder. Men bare fordi funktionerne er lettilgængelige, betyder det ikke nødvendigvis, at de er lovlige at anvende i Danmark.
Markedsføringsloven §10, stk. 1 siger, at erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, med mindre den pågældende har givet samtykke hertil. Det betyder altså, at man som forbruger/bruger selv skal kunne vælge, hvem man vil modtage eksempelvis notifikationer på sociale medier fra, samt at virksomheder heller ikke må få andre til at sende notifikationer på deres vegne.
Du må gerne kræve, at deltagerne skal:
- “Synes godt om” din sides opslag.
- “Synes godt om”/Følge din side.
- Kommentere din sides opslag.
- Sende en besked direkte til din side.
Du må IKKE kræve, at deltagerne skal:
- Tagge dem selv eller deres venner.
- Dele din sides opslag.
- Dele din side.
Du må heller ikke udlodde ekstra præmier, når din side opnår et bestemt antal følgere, ligesom du ikke må bruge Facebooks funktion til at invitere brugere til at synes godt om din side.
Vær kreativ! Sådan må du gerne formulere dig…
Selvom du ikke må kræve, at brugerne skal tagge deres venner, må du gerne opfordre dem til at gøre det. Du må fx gerne skrive:
“Tag gerne dine to bedste venner, du vil dele præmien med. Dette er ikke et krav, men vi bliver glade, hvis du viser vores konkurrence til dine venner.”
Du må også gerne være lidt kreativ, når du formulerer dig – så længe du overholder reglerne. Du må fx gerne spørge brugerne i dit konkurrenceopslag:
“Hvem vil du dele præmien med, hvis du vinder?”
Her forlanger du ikke, at de skal tagge deres venner. De vælger selv, om de vil skrive fx “min bedste veninde” eller om de vil tagge hende. Hvis de tagger personen, bryder du ikke reglerne om spam.
Tænk dig om, før du laver en konkurrence
Selvom om du gerne må bede deltagerne om at “synes godt om” din side, så er det ikke altid fordelagtigt for dig. For det første kan du ikke se, om vinderen faktisk følger din side, hvorfor kravet bliver ligegyldigt. Værst er det, at konkurrencer med populære præmier giver dig mange følgere, som ikke er relevante for din virksomhed, og de vil ikke engagere sig i dit indhold. Det synes algoritmen på Facebook ikke om, og du kan risikere, at din organiske rækkevidde bliver nedgraderet. Øv!
Brug i stedet konkurrencen strategisk:
- Få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
- Sørg for, at præmien har noget med din virksomhed at gøre.
- Skab interesse og kendskab til et nyt produkt eller en ny ydelse.
- Udlod en lokal konkurrence, der får lokale til at interessere sig for din virksomhed.
- Brug konkurrencen til at få hjælp af og engagere din målgruppe. Bed dem fx om hjælp til at finde på et slogan eller et produktnavn – eller spørg om deres mening.
- Få dem til at finde deres yndlingsprodukt på din hjemmeside og linke dertil i kommentarfeltet.
- Få brugerne til at kommentere med eller sende et billede, hvor de bruger dit produkt.
- Brug deltagerens interaktion til at lave re-marketing eller kopimålgrupper.
Husk både den danske lovgivning og Facebooks regler
Når du laver konkurrencer på Facebook, er det ikke kun den danske markedsføringslovgivning, du skal overholde, men også Facebooks.
Det er vigtigt, at du understreger, at din konkurrence på ingen måde er støttet, administeret af eller forbundet med Facebook.
Du kan eksempelvis skrive i bunden af dit opslag:
“Denne konkurrence ikke er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook. Konkurrencen er udelukkende udbudt af [virksomhedsnavn]”
Du kan læse Facebooks officielle konkurrence regler her
Herudover skal du i følge den danske markedsføringslov oplyse brugerne om følgende oplysninger:
- Aldersmæssige eller geografiske begrænsninger for at deltage i konkurrencen.
- Hvor mange præmier, der indgår i konkurrencen.
- Den samlede værdi af præmien.
- Hvordan du finder vinderen.
- Tidspunkt for hvornår du udtrækker vinderen.
- Hvor og hvornår vinderens navn bliver offentliggjort.
- Betingelser for levering, afhentning og eventuel forældelse af præmien.
Gammel vin på nye flasker
Det er ikke noget nyt, at virksomheder ikke må stille krav til konkurrencedeltagerne om, at de skal tagge andre Facebook-brugere, men Forbrugerombudsmanden har anmeldt endnu en virksomhed til politiet. Det kan du læse mere om her
Det er ikke kun straffen fra Facebook eller Forbrugerombudsmanden, der kan koste dyrt, men også den irritation, konkurrencen påfører dine kunder og potentielle kunder, samt det de associerer dit brand med efterfølgende.
Hvis du er i tvivl om, hvornår du må sende elektronisk post ud, så kan du her læse Forbrugerombudsmandens spamvejledning