De to stiftere Lars Chalmer Rasmussen (tv.) og Jens Nikolajsen (th) flankerer de to kommende ejere Palle Mikkelsen og Simone Tipsmark.
Kommunikationsjubilæum og nye ejerforhold
I år er det 40 år siden, kommunikationsbureauet Mercatus så dagens lys. Jubilæet falder sammen med, at de to stiftere af virksomheden, kreativ chef Jens Sandberg Nikolajsen og strategisk kommunikationsrådgiver Lars Chalmer Rasmussen, afhænder deres ejerandele i aktieselskabet til de to øvrige partnere pr. 30. juni 2025.
Stafetten gives videre
De to stiftere er glade for, og samtidig stolte af, at det gennem årene løbende er lykkedes at udvikle kommunikationsbureauet og navigere gennem den turbulente udvikling, branchen kronisk befinder sig i, så de nu kan give stafetten videre til direktør Palle Mikkelsen og digital marketingchef Simone Tipsmark.
Ejerskiftet har været undervejs siden Palle for fem år siden blev optaget som tredje partner og medejer af selskabet. Simone kom til som både partner og medejer for to år siden. Processen fuldføres nu, så de to med udgangen af juni måned sammen bliver ejere af bureauet, hvis otte faste medarbejdere til daglig holder til i Stena-terminalen på Grenaa Havn.
Går ikke fra borde
Begge stifteres hjerter banker stadig for at udvikle kommunikationsløsninger, og de vil stadig efter 1. juli være en del af bureauet. "Jeg besluttede mig for at stoppe op og overveje, hvad fremtiden skal bringe," forklarer Lars og fortsætter: "Jeg fik i december ny titel som morfar, hvilket jeg er meget stolt af, og den titel har jeg ambitioner om at leve fuldt op til. Jeg ser frem til en tilværelse med mere fritid. Efter 40 år som partner og virksomhedsleder håber jeg fremover at kunne anvende min kommunikationshjerne på nye måder. Jeg vil fremover komme på bureauet og løse opgaver efter behov og uden fast arbejdstid."
Jens fortsætter efter udtrædelse af ejerkredsen på bureauet på fuld tid. "Jeg kunne egentlig godt have bevaret min ejerandel, men syntes, det er fair overfor Simone og Palle, at de får fuld råderet til at udvikle og investere i selskabet i et langt perspektiv."
Business as usual
På den baggrund fastslår Palle, at der ikke er en paladsrevolution på vej i forbindelse med ejerskiftet: "Vi er et kommunikationsbureau med næsten alle kompetencer i huset. Vi har tilsammen stor erfaring i at udvikle kommunikationsstrategier og skabe godt og relevant indhold for vores kunder, som lever op til de målsætninger, vi sammen har aftalt. Den sti fortsætter vi med at træde. I dag er det meget nemt at komme til orde på de stadig flere digitale kanaler, men samtidig for de fleste sværere at blive hørt og komme i dialog med kunderne. Derfor er vores vision med at skabe enkel kommunikation, der rammer plet hos målgruppen, måske mere aktuel end nogensinde.”