Fortæl bedre historier med personas
Som kommunikationsfolk har vi en tendens til at kaste rundt med ordet "målgruppe". Sandheden er dog, at de fleste virksomheder ikke har en endegyldig målgruppe, der er så homogen, at den passer til alle deres kunder.
En persona er en fiktiv person, der kan hjælpe dig med at forstå, hvem dine målgrupper er. Det er ham/hende, du kan hænge op på væggen og tænke på, hver gang du skal skrive/filme/indtale et nyt indlæg til dine medier.
Sådan kommer du i gang med dine personas
- Start med at definere, hvilke segmenter din målgruppe består af. Henvender du dig fx både til B2B og B2C, børn og voksne, flere nationaliteter?
- Beskriv én persona, der på detaljeret vis repræsenterer hvert segment.
- Tænk over, hvilken en af dine personas, du kommunikerer til, når du f.eks. laver et Facebook opslag eller en nyhed til din hjemmeside.
I arbejdet med personas, fortæller du altså dine historier til én bestemt person. Personen afspejler et segment af din reelle målgruppe. Det gør det nemmere at vide, hvem du skal appellere til afhængigt af dit budskab.
Spørgsmål, du skal besvare, når du skaber din persona
Selvom du kan synes, det er tosset, gavner det virkelig, hvis du er så detaljeret i din beskrivelse som muligt. Prøv at besvare listen af spørgsmål herunder:
- Hvilket køn er din persona? (for eksemplets skyld vælger vi et hankøn)
- Hvad hedder han?
- Hvad optager hans hverdag?
- Hvor gammel er han?
- Hvad er hans fritidsinteresser?
- Hvor bor han?
- Hvor finder han information?
- Hvilke behov har han?
- Kan han have indvendinger i forhold til dit produkt?
- Hvordan vækker du hans interesse?
- Hvordan får du ham til at handle hos dig?
Faktisk kan det være en god idé at klippe-klistre; find nogle billeder på Google eller tegn i hånden, hvordan du forestiller dig, at din persona ser ud. Så bliver din persona i høj grad virkeliggjort.
Når du har nedskrevet så mange detaljer om din persona som muligt, har du et klarere billede af det segment, som din persona repræsenterer.
I det øjeblik du skal fortælle dine historier, så sørg for, at de hjælper din persona, fjerner frygt, informerer, underholder, vækker drømme og følelser. På den måde skaber du ikke kun brugbare personas, men også godt indhold, der betyder at dine historier faktisk bliver læst.
Har du brug for hjælp til at sætte kreativiteten i gang? Giv os et kald, vi hjælper dig gerne med at få de vigtige detaljer frem på papiret.