8 typer opslag du bør dele på sociale medier
Hvis du er en af de virksomheder, der klogt har kastet sig ud i universet af sociale medier, så har du sikkert oplevet, at det kan være svært at holde fokus på, hvad der er et godt opslag. Her får du en lille huskeliste med nogle af de former for opslag, der gavner dig.
1. Sørg for at linke til dit eget indhold
Du skal huske at binde dit indhold på f.eks. din hjemmeside sammen med dine sociale medier. Har du skrevet en nyhed på din hjemmeside, så skriv en teaser på Facebook med et link til din nyhed. På den måde knytter du medierne sammen. Det er især et godt trick, hvis du er i gang med at bygge en online tilstedeværelse på et socialt medie. Generelt vil du skaffe flere besøgende til din hjemmeside og flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.
2. Del andres gode indhold
På fagsprog hedder det at kuratere, når du deler andres opslag på sociale medier. Her handler det om, at finde indhold fra andre eksperter som din målgruppe vil sætte pris på. Det viser, at du er villig til at værdsætte andres mening end blot din egen og vigtigst af alt giver dine følgere noget af værdi.
3. Fortæl den gode historie
Dine følgere interesserer sig for dig fordi du har noget værdifuldt på hjerte. Hvis du har et specielt tilbud på et produkt, service, guide, kursus eller webinar, så brug de sociale medier til at få dit budskab ud. Sørg for at lægge vægt på en god historie og IKKE salgssnak! Hvis du f.eks. er frisør, der har hårspray på tilbud, så vis dine følgere, hvordan du sætter den flotteste frisure med hårsprayen på en video. Hvis du udbyder et kursus, så bør du give dine følgere en smagsprøve på værdifuld viden, så de er klar over at kurset er pengene værd. Som social media guru Gary Vaynerchuck siger “Pump out good shit and people will follow”.
4. Brug storytelling og humor
Her kan vi passende citere Seth Godin, der siger “Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell”. Det handler nemlig om de historier, vi fortæller. I den forbindelse er det vigtigt, at vi tør bruge humor en gang imellem. Du skal huske at dine følgere er mennesker, der elsker at grine. Det handler nemlig om at skabe en følelsesmæssige relation til dem.
5. Vær altid visuel med billeder eller video
Selvom du kan gøre meget med følelser, kan du gøre endnu mere med visuelt indhold. Ifølge denne undersøgelse husker 95% af modtagerne et opslag med video og kun 10% husker et opslag med blot tekst.
6. Stil spørgsmål
Hvis du har et problem eller overvejer, hvad dine kunder synes, så stil spørgsmålet på dine sociale medier. På den måde søger du dialogen med kunderne og viser at deres mening betyder noget for dig. Sæt dig selv i din kundes sted og spørg, hvad du gerne vil vide som kunde eller, hvad du brænder for.
7. Afslør noget personligt
Her er en gylden mulighed for at få sat storytelling og følelser i spil. Det er jo ikke sådan at dine følgere skal kende dine mørkeste hemmeligheder, men f.eks. om du er helt tosset med biler, spiller håndbold eller går meget op i madlavning. Det skal være noget som dine følgere kan identificere sig med. Det må meget gerne være finurligheder eller mærkelige ting, der gør at folk husker dig for det. Det er en måde at skabe et menneskeligt ansigt på din virksomhed.
8. Anerkend andres gode arbejde
Når du får muligheden for at anerkende et andet menneske eller virksomhed, så skal du udnytte det. Det viser dine følgere, at du har overskud, det styrker opfattelsen af dig som et godt menneske og viser at det hele ikke behøver at handle om dig.