En YouTube-kanal samler
Flere og flere virksomheder er begyndt at få øjnene op for, at video er fremtiden. Indtil videre tager YouTube førstepladsen som altdominerende videoplatform. Med din egen YouTube-kanal kan du let distribuere video til et bredt publikum.
Seneste danske måling fra DR Medieforskning viser, at 27% af danskerne over 12 år dagligt bruger YouTube – og det er altså flere end på Instagram og Snapchat. Og tallet er stigende. Så det er bestemt ikke nogen døgnflue.
Bliver brugt som søgemaskine
Udover at video er uhyre vigtigt på sociale medier, er YouTube faktisk verdens næststørste søgemaskine efter Google. Med de rette søgeord betyder det, at dine videoer kan placere dig højt i søgeresultaterne, når dine kunder leder efter en som dig.
På YouTube har du mulighed for at positionere dig som ekspert i din branche, hvis du skaber værdifuldt indhold til din målgruppe. Det betyder også, at du skal spare på salgsbudskaberne og lave video, som din målgruppe faktisk kan bruge til noget. Det kan være alt fra interviews med dine kunder, gør-det-selv-videoer, tips og tricks.
Der er nogle ting, du skal være opmærksom på, når du bruger YouTube til markedsføring.
- Facebook og YouTube er ikke de bedste venner, og derfor skal du ikke linke til en YouTube-video på din Facebookside. En af de bedste features ved Facebook-videoer er nemlig, at de bliver afspillet automatisk, når man scroller ned i sin nyhedsstrøm. Men ikke YouTube-videoer.
- I løbet af 2018 fik LinkedIn samme native video-funktion som Facebook, så du heller ikke behøver uploade via YouTube først.
- Det er nødvendigt at lave undertekster til dine videoer. 80-90 % af brugerne ser video uden lyd og går derfor potentielt glip af dit budskab. Følg vores guide til, hvordan du kan lave undertekster til din YouTube-video her.
Hvad skal du så bruge den til?
Saml alle din virksomheds video under samme tag. Hvis du blot uploader dine videoer direkte på Facebook, LinkedIn og Instagram, så er de svære at vende tilbage til. Hvis du samler dem alle på din YouTube-kanal – måske inddeler dem i forskellige playlister... Så er de der, og de bliver der! De kan findes i søgeresultaterne.
Skal du have hjælp til at starte din egen YouTube-kanal og producere videoer, der taler til din målgruppe? Så kontakt os for at høre mere.