Content marketing: Engagér med godt indhold
Vi bliver alle mødt af adskillige reklamer hver dag – både online og offline. Der er kamp om at blive set, lagt mærke til og ikke mindst give folk lyst til at reagere på reklamerne.
Relevans og værdi. Det er nøgleord for mange i reklame- og kommunikationsbranchen. Det skal være relevant og give merværdi, hvis du skal få nogen til at reagere på din reklame, annonce eller opslag. Hvis ikke det gør det, så har det ingen effekt – og du spilder dine annoncekroner.
Her på bureauet taler vi også content marketing.
Hvad er content marketing?
Direkte oversat betyder content indhold. Så det er altså indholdsbaseret markedsføring. Når du vil sælge dine produkter eller services, skal du ikke fokusere på selve salget. Du skal sætte fokus på, hvad der er relevant og giver værdi for din målgruppe.
Sådan kommer du i gang med content marketing
Du skal kende din målgruppe for at vide, hvordan du skal sælge dine produkter og services til dem. Det kan du gøre ved at arbejde med personas. Læs mere om det her. Stil dig selv de spørgsmål, din målgruppe og potentielle kunder også vil stille til dit produkt. Det giver grundlag for at skabe godt og relevant indhold.
Hvis ikke du allerede har en, så er det altid en god idé at lave en kommunikationsstrategi. Den omfavner content marketing og giver dig en god base for alle dine fremtidige kommunikationsaktiviteter.
Læg en plan for hvor og hvor ofte du skal lægge dit indhold ud.
Og sidst – lav godt indhold!
Frem med de gode historier
Vi hører tit denne sætning: “Vi har ingen historier at fortælle”. Men det modbeviser vi altid. Der er masser af historier. Og hvis du tager udgangspunkt i din analyse af din målgruppe, kan du komme på en række spørgsmål, din målgruppe venter på at få besvaret om din virksomhed.
Her får du otte opslagstyper, der er værd at kende, når du vil lave opslag til sociale medier.
Det er desuden kun et plus i forhold til søgemaskinerne. Hvis du fodrer din hjemmeside jævnligt med relevant og ikke mindst unikt indhold, så får du en stor fordel SEO-mæssigt.
Skab relationer
Specielt vores online tilstedeværelse giver mulighed for at opbygge og pleje relationer med kunder på en anden måde end gennem den typiske kundeservice.
Med din kommunikationsstrategi på plads, kan du udforske de digitale kanaler, din målgruppe befinder sig på. Her kan du lægge dit gode indhold op og ikke mindst søge dialogen med din målgruppe ved aktivt at deltage, besvare beskeder og kommentere på opslag.
Jo bedre indsigt du får i dine kunders liv, jo mere målrettet content marketing kan du lave til dem.
Målet med content marketing er at skabe og vedligeholde relationer, der i sidste ende resulterer i øget salg og en stærkere position end dine konkurrenter.
Her hos Mercatus arbejder vi altid ud fra at skabe indhold, der gør læserne rigere, klogere og/eller underholdt – på den måde skaber vi god content marketing.