Vil du ses? Så brug advertorials aktivt i din markedsføring
Udviklingen inden for reklamebranchen har givet liv til en anderledes form for reklame, der hedder advertorials, som giver læseren værdi. Det er branding i form af storytelling.
Advertorials, der er blandingsproduktet mellem reklame og artikel er ikke en ny opfindelse, men flere og flere virksomheder har efterhånden taget marketingsmetoden til sig og betaler sig til omtale.
Advertorials bliver læst
Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for advertorials, som med et budskab, der interesser modtageren fanger læseren og dermed bliver læst oftere. Advertorials er kort fortalt købt kommerciel kommunikation, der eksempelvis kan være en artikel skrevet om en virksomhed, som har behov for omtale eller at blive set. Forskellen på de traditionelle reklamer og advertorials er bare, at salgsbudskabet er byttet ud med en sand historie, der booster virksomhedens brand. En advertorial artikel ligner almindeligt redaktionelt indhold, der oftest resulterer i at den faktisk bliver læst, da den ikke opfattes som reklame.
Fakta om advertorials
Bonnier Publications, der er en af de store danske magasinudgivere, fortæller at markedet for advertorials boomer i disse år, hvilket bl.a. skyldes at de såkaldte adblockers eller blokeringsprogrammer for reklamer i nogle tilfælde forhindrer reklamerne i at blive vist. Ifølge Politiken forudser flere eksperter at stigningen fortsætter de næste mange år.
Du kan her se nogle konkrete eksempler på advertorials i erhvevsmagasinerne Randers Biz og Erhverv Djursland.
Win-win situation
I virkeligheden er det en win-win situation, da læserne får god journalistik og magasinerne har ressourcer til dybdegående og spændende artikler.
Med det i baghovedet kan det være at du skal overveje om dit markedsføringsbudget skal fordeles anderledes i år og om du i stedet skal satse på den gode historie.