Bliver din assistent digital?
Hvad er det fedeste ved AI? Og hvad kan man bruge det til? Bliv klogere på hvad du kan bruge AI til i din hverdag, i marketing/tech branchen.
Debatten om AI er rygende varm i hele tech- og marketing verdenen - og med god grund. I følge Berlingske vil man f.eks. kalde nutiden for “AI REVOLUTIONEN” i fremtiden. Andre eksperter i branchen mener at AI kan overtage halvdelen af vores arbejdsopgaver i nærmeste fremtid - måske bliver din assistent digital om 2, 3, 5 - 10 år?
Men hvad er AI og ChatGPT og hvad kan du bruge det til?
AI står for kunstig intelligens (Artificial Intelligence).
ChatGPT står for Chat Generative Pre-trained Transformer, og blev udgivet som prototype i november 2022.
ChatGPT er det man kalder en chatbot - altså en robot der stimulerer menneskelig intelligens via AI.
ChatGPT er blevet utroligt populært i marketing branchen, som et redskab til at udforske og eksperimentere i kreative processer - en effektivitetsgevinst.
Funktionen er bl.a. nyttig som et hjælpemiddel til tekstforfatning (omformuleringer, finde ord der rimer, finde andre vinkler)
Og så kan det også være nyttigt til programmeringsarbejde - f.eks. til hjælp til at skrive tungt kodearbejde m.v.
Men diskussionen om hvorvidt det er et redskab der skal integreres i vores hverdag er fortsat i gang og stopper nok ikke lige foreløbigt.
Det er vel næppe gået mange næser forbi, at der i år bl.a. har været en stor debat om, om elever på diverse uddannelser måtte bruge ChatGPT, som hjælpemiddel, til eksamen i år.
Det fedeste ved AI
ChatGPT blev på kun 2 måneder kendt af flere millioner brugere i hele verden. Nogen vil kalde det Tech branchens BIGGEST NEWS I 20 år.
AI kan være genialt til følgende:
- Et kreativt værktøj til udforskning, udvikling, eksperimentering og til at skubbe grænser.
- Et marketingværktøj til hjælp og støtte i processer om nyskabelse.
- Et tidsbesparende redskab til tunge tekst opgaver, f.eks. kodning
Og så har AI en imponerende overskuelighed over en kæmpe mængder af data.
Det er dog ekstremt vigtigt at påpege at det er et værktøj, redskab, en hjælpende hånd - og ikke din nye kollega, assistent eller chef. Kombinationen mellem menneskelige talenter og kompetencer med AI kan blive en meget interessant kombination, som kan løfte branchen til et nyt niveau. AI er ikke menneskelig og kan ikke filosofere, overveje eller fundere. Teknologien udvikler sig konstant. Det bliver spændende at se hvordan debatten om AI fortsætter.
Som så mange andre hurtige trends, går AI så “af mode” igen? Næppe.
Vil du vide mere?
Interessant Podcasts om AI:
- Mediet Markedsførings INDSIGTEN - ‘Er AI din konkurrent eller kollega?’ https://markedsforing.dk/podcast/,
- Marketingbriefs podcasts: https://marketingbrief.dk/kategori/ai/,
- Weekendavisens 24 spørgsmål til proffessoreren - ‘Chatbotternes triumf - eller hvad?’ https://www.weekendavisen.dk/podcast/24sporgsmaal
Her på kontoret ved Mercatus er der enighed om at ChatGPT er et interessant værktøj, som kan være en hjælp til visse opgaveløsninger.
Det er dog ikke en integreret del af arbejdsprocesserne - endnu i hvertfald (nogen er mere begejstrede for ChatGPT end andre, og NOGEN bruger det f.eks. til at skrive fødselsdags-kort - vi nævner ingen navne, vel Palle).
Har du spørgsmål angående brugen af AI/ChatGPT i din virksomhed eller branche, så er du altid velkommen til at kontakte Mercatus.